Rabu, 21 Mei 2014

Ulang Tahun Ke-5 Syiling Peringatan (2009-2014)




DUA PULUH SATU HARI BULAN LIMA TAHUN DUA RIBU SEMBILAN ... blog ini muncul, dan hari ini, genap LIMA TAHUN usianya, usia yang masih muda, masih tadika, masih prasekolah. Tetapi “usia” blog sudah semakin tua. Pelbagai medium sosial lain lahir selepas-selepasnya yang lebih mudah diakses, lebih user-friendly, blog semakin dilupakan.... biarkan.
Untuk tulisan kali ini, julung-julung kalinya ingin dikongsi bagaimana blog ini lahir... lahir secara tak sengaja, lahir tanpa perancangan. Saya berfikir 2-3 kali untuk menulis entri ini. Rasa segan dan malu pun ada sebab saya bukanlah jenis orang yang suka bercerita tentang diri sendiri apatah lagi menulis untuk tatapan secara umum. Tapi bila difikirkan kembali, tidak mengapalah dikongsi sementara saya masih ingat bagaimana blog ini wujud dan juga peluang untuk saya menjawab beberapa persoalan. Itu pun ada peristiwa yang dah ingat-lupa.
 

Mula meminati koleksi numismatik pada pertengahan tahun 2006, tetapi awal tahun 2007 baru rancak perjalanannya.  Capaian Internet pada tahun 2006 dengan sekarang macam langit dengan bumi bezanya. Bukan dari segi kelajuan yang dimaksudkan, tetapi kesukaran untuk mencari maklumat. Hendak mencari dan membeli koleksi tidak tahu di mana? Numismatik tu bahasa apa? Flea Market dekat Amcorp Mall tu apakebendanya? Apa itu UNC, EF, BU, VF... Proof tu apa langsung tak tahu? Adakah rakan sebaya dalam hobi ini? Adakah ini hobi untuk orang tua-tua? Adakah ini hobi orang kaya? Dalam zaman moden yang pentingkan teknologi masih ada lagi kah hobi yang dikatakan klasik dan tradisional seperti ini? Hobi ketinggalan zaman? Pelbagai persoalan bermain di fikiran tambahan pula kesukaran untuk  mencari maklumat menerusi Internet, nak taip KEY WORD apa pun tak tahu, main redah ajer. Selalunya akan taip perkataan SYILING LAMA, DUIT LAMA, DUIT KERTAS LAMA – itu sahajalah yang diketahui sebagai permulaan.


Bergerak bersendirian tanpa pengetahuan yang kukuh ada kalanya hadapi kesukaran untuk mencari maklumat, ketika ini telah mula membeli koleksi dan tentunya koleksi yang murah, yang harganya bawah sepuluh ringgit. Entah macam mana (ingat-lupa), cari-cari dalam Internet akhirnya terjumpa bahawa akan diadakan satu pameran numismatik di Atria, Damansara. Melalui pameran ini, akhirnya memiliki buku yang pertama (gambar copy Google sebab buku yang sebenar telah HILANG). Bila dah ada buku, senang sedikit untuk mengetahui senarai syiling peringatan yang ada. Selepas pameran ini, mula tahu yang bahawasanya setiap minggu ada orang jual duit-duit lama di Amcorp Mall. Hasil kunjungan pertama di pameran tersebut mula mengenali beberapa orang dealer terutamanya dealer tersohor kat Maju Junction tu. Di Amcorp Mall, bersahabat dengan Mendiang Micheal, abang kepada dealer tersohor tersebut, pada dirinya saya mula tahu serba sedikit apa itu syiling peringatan, syiling yang mana susah dan yang mana senang untuk diperoleh.
 

Masa terus berlalu, bila dah minat, mesti ada inisiatif untuk lebih memahami dan mendalami, sedikit sebanyak mula tahu apa sebenarnya koleksi yang dinginkan, mula mencari dan bertanya di mana boleh membelinya. Saya amat meminati DUIT SYILING PERINGATAN sama ada dari negara kita atau luar negara (bezanya tak larat luar negara kerana nilai mata wang kita yang rendah dan kos pos yang agak tinggi), meminati syiling peringatan kerana rupanya yang berbeza dengan syiling edaran yang membuatkannya unik.  Bertanya pada mereka yang lebih lama dalam hobi ini di mana boleh mendapatkan koleksi, mengunjungi kedai-kedai numismatik, kerap ke flea market di Amcorp Mall. Kini, ada di antara mereka yang dahulunya menjadi “kaunter pertanyaan” dan “sumber rujukan” masih sihat dan terus aktif, ada yang dah meninggal dunia, ada yang dah bersara tanpa saya tahu penyebabnya. Besar jasa-jasa mereka dalam membantu saya.
 
Faktor kewangan merupakan kekangan utama, tidak molek juga kalau nak kata saya tidak berduit (orang tua-tua marah kalau kita kata tak berduit, lebih elok disebut “tak cukup duit”). Sekadar contoh bagi saya menghabiskan sekitar RM150 hingga RM200 untuk membeli sekeping duit syiling adalah “terlalu mahal” ketika itu. Saya bermula dari bawah – bermula pada syiling peringatan lama yang tempaan/mintage sampai berjuta-juta tu yang ketika tu harganya di bawah RM10, naik ke coin card / medallion card yang harga cuma belas-belas ringgit – coin card paling mahal yang saya pernah beli adalah coin card Shah Alam dengan harga RM60, naik kepada mengumpul syiling perak tempaan peruf  - untuk membeli syiling peringatan perak untuk isu SONGKET yang dijual dengan harga RM200 – berfikir 2-3 kali sebelum membelinya, mungkin akan sampai masa ketikanya kalau ada rezeki, harapnya berkemampuan untuk memiliki syiling peringatan yang diperbuat daripada EMAS.
Bila dah tahu sedikit-sebanyak dan dah ada sedikit barangan koleksi, normal bagi mana-mana kolektor, mesti ada niat nak lengkapkan koleksi. Bohonglah kalau tak ada niat macamtu, cuma faktor-faktor lain yang jadi penghalang. Masalah pada saya ketika itu ialah kesukaran untuk melengkapkan koleksi coin card? Di mana ada dijual dan bagaimana rupanya Coin Card 45 Tahun Merdeka dan RMK-9 (duit syiling yang belum saya miliki), yang ditunjukkan dalam buku katalog cuma rupa duit syiling tu, bukannya rupa COIN CARD. Apa saiz coin card? Kadnya guna warna apa? Apa imej yang ada pada coin card tersebut? Tertanya-tanya tanpa jawapan. Laman web Royal Mint Malaysia pada masa tu maaf cakaplah, nak “dikutuk” pun tak sampai hati. Akhirnya timbul niat, kalau saya dapat memiliki mana-mana syiling peringatan, ingin saya ambil fotonya lalu bubuh dalam internet, sekurang-kurangnya pada masa akan datang jika ada orang mencari atau tercari-cari, sudah diketahui macam mana rupa lengkap sesuatu syiling peringatan tu (masa tu mana nak terfikir yang 3-4 thn akan datang akan wujudnya FB, Instragram, Tweeter, Whatsapp dan sebagainya yang secara tak langsung menyuburkan lagi hobi numismatik di negara ini). Jika ketika itu saya tahu akan adanya medium seperti di kemudian hari, mungkin blog ini tidak akan wujud.
Ketika ini, mula mengenali dan bersahabat dengan blogger seperti Mykoleksi, Din Rambung, Azri Selama, Nazzery Perlis, Blurguys, Lucgnatic dan beberapa orang lain (maaf, dah lupa). Ruangan chat dan komen pada blog mereka kadang kala menjadi tempat pertanyaan ... TERIMA KASIH pada semua sahabat.
Masa tu, telah pun diracun agar mempunyai blog sendiri terutamanya daripada sahabat baik saya blogger Mykoleksi dan blogger Din Rambung. Maaflah, tak minat nak berblog (anggapan saya ketika itu kalau ada blog mesti kena menulis, kena perah otak, dan saya penat nak menulis dalam blog kerana salah satu tugas hakiki saya di pejabat ialah MENULIS MAKALAH). Namun, niat tak pernah padam ialah nak tunjuk macam mana rupa syiling tu lengkap dengan kotak luarnya dan kotak dalamnya, lengkap dengan sijil perakuannya. Kalau coin card pula – macam mana rupa coin card tu DEPAN – DALAM – BELAKANG, bukan sekadar gambar syiling seperti buku katalog. Dan masa tu tak terfikir pun di kemudian hari akan adanya dakwaan nak menunjuk-nunjuk dan tuduhan ini hanya muncul bila harga koleksi syiling peringatan dah meningkat, sedangkan yang menuduh tu tidak pula mahu melihat tarikh posting setiap item dan bandingkan harganya semasa itu. Adakah mereka tahu harga pasaran ketika itu????
 

Akhirnya, saya memuatkan foto-foto dalam FLICKR, kalau dilihat print screen yang saya buat, masih tertera di belah atasnya SINCE NOVEMBER 2007. Tapi gambar-gambar dalam FLICKR tu dah banyak berubah, banyak saya telah delete sebab telah dimuatkan dalam blog ini.

Berterusan saya muatkan gambar dalam FLICKR, rasanya hampir setahun lebih. Masalah mula timbul apabila ingin memuatkan foto yang ke-201. Masa tu baru saya tahu bahawa FLICKR cuma menyediakan ruangan untuk 200 foto sahaja secara percuma, nak lebih kena BAYAR. Masatu mulalah mencari alternatif lain, dan mewujudkan blog merupakan salah satu daripadanya. Namun, macam mana nak buat blog? Siapa nak ajar? FB pula masih peringkat awal perluasan pengaruh, jadi masih belum ada akaun FB.

Kebetulan, ada seorang sahabat ini. Isterinya menjual kek secara online. Maka sahabat ini membuat blog untuk memudahkan urusan jualan. Tanpa berlengah, saya meminta bantuan tunjuk ajar daripadanya untuk membantu mengadakan blog ini. Melalui dirinya.. akhirnya blog ini wujud. Beliau yang mengajar bagaimana itu ini... Terima Kasih banyak-banyak, hanya Allah yang dapat balas budi baik tuan.
 
 

Tulisan pertama sudah tentulah DUIT SYILING PERINGATAN PERTAMA di MALAYSIA. Gambar pun guna gambar pinjam Raymond Maju Junction, nak beli sekeping syiling berharga seribu lebih memang tak mampu. Jadi pergi kedainya, ambil gambar, dan masukkan dalam blog sebagai tulisan pertama. Semua dilakukan sebab nak jugak-jugak muatkan syiling peringatan pertama sebagai tulisan pertama.

Manusia mudah lupa diri, ada kalanya tersasar, ada kalanya terlajak. Masa mula-mula blog ini muncul, memang ghairah, memang bersemangat, memang  inzal sampai menggeletar nak berkongsi foto dan menulis. Ada kalanya tersasar daripada matlamat asal yang sebenar. Penulisan dengan gaya perbincangan, isu-isu panas tertentu, kontroversi, spekulasi ada kalanya di tulis dan di ulas juga sekali-sekala dalam blog ini walaupun tak kerap dan tak banyak mana. Mujur sempat sedar, sempat untuk berpatah balik, sempat untuk menginsafi.

Hampir 40% kandungan blog ini akhirnya telah saya DELETE terutamanya koleksi numismatik tetapi yang tidak berkaitan dengan syiling peringatan dan koleksi sewaktu dengannya, hampir kesemua tulisan tertentu yang dikekalkan telah DI EDIT semula. Ruangan KOMEN saya tutup. Tiada tulisan bernada ULASAN atau PENDAPAT, hanya fakta semata-mata, kalau ada pun sangat sedikit. Macam mana ditulis dalam laman web rasmi BNM dan laman web tertentu yang OFFICIAL berkaitan dengan syiling peringatan yang dikeluarkan, begitulah di COPY & PASTE dalam blog ini, saya cuma ubah ayat tertentu asalkan fakta dan maksudnya sama. Sebab itu blog ini kelihatan sepi dan tiada pengunjung yang ramai, saya tahu orang suka membaca sesuatu berbentuk penceritaan sedangkan ayat dalam ini lesu tidak bermaya, sama sahaja macam dalam laman web BNM. Stail ini akan diteruskan.

Pernah cuba bermain dengan koleksi BANKNOTE. Dapatlah juga kumpul puluhan helai wang kertas Malaysia. Namun tiada keserasian. Akhirnya kesemua koleksi wang kertas tersebut telah menjadi milik sah orang lain. Pengetahuan mengenai banknote juga semakin lama semakin luput dari ingatan. Sekarang jika membelek album banknote milik sahabat pun tak ada rasa apa-apa perasaan ghairah walaupun item yang dibelek itu menjadi idaman kebanyakan pengumpul BANKNOTE yang lain.

Kembali pada niat asal, blog ini wujud cuma dengan SATU NIAT, niat ingin berkongsi sesuatu yang bersifat “SYILING PERINGATAN” – bagaimana rupa coin card depan dalam belakang, bagaimana rupa kotak syiling proof terutamanya perak (tak mampu memiliki emas), spesifikasinya, apa yang ditulis pada sijil perakuannya dan bagaimana rupa sijil perakuannya/COA, keterangan daripada BNM, bukan cabang-cabang numismatik lain yang saya kurang mahir, jauh sekali untuk berbicara isu-isu yang berlegar dalam dunia numismatik. Sebab itu proses EDIT dan DELETE dijalankan.

Kebanyakan gambar dalam blog ini diambil menggunakan kamera compaq ini
 

Lagipun, jika menulis sesuatu yang bersifat perbincangan / ulasan / analisis dan sebagainya kena bersedia dan bertanggungjawab atas apa yang kita tulis. Apa yang kita tulis dan sampaikan merupakan pendirian kita. Saya sering menghadiri seminar/kursus yang berkaitan dengan penulisan dan karya. Ilmu yang saya peroleh bahawasanya jika kita meletakkan diri kita sebagai penulis, bila dipaparkan (publish) sahaja hasil penulisan, maka hasil penulisan itu bukan lagi “hak milik mutlak penulis”, tetapi terpulang kepada pembaca untuk mentafsirkannya malahan mengkontroversikannya jika pembaca itu mengehendakinya,  dan penulis pula kena bersedia menerima maklum balas positif negatif tentang apa yang ditulis. Dan saya “malas” untuk menerima maklum balas atau bersembang panjang atas apa yang saya tulis. Sebab bagi saya benda nie sekadar hobi... sekadar apa yang kita minat, bukan sebahagian daripada kehidupan .. bukan 24/7 .. 365 hari dalam setahun nak bercakap fasal numismatik. Malahan ramai rakan-rakan karib dan ahli keluarga saya sendiri yang tidak tahu pun mengenai hobi saya. Banyak lagi benda yang syok ada di dunia ini selain asyik nak bercakap fasal numismatik.

Nak bercerita fasal cabang-cabang numismatik lain memang saya tak tahu. Saya pernah dapat duit baki bayar tol syiling 50 sen tahun 67/68/69 (dah lupa tahun nya). Saya terpaksa SMS seorang sahabat iaitu blogger Din Rambung sebab nak tanya yang ada value sama ada berparit atau bergerigi. Sahabat saya yang aktif menulis dalam web Malaysia Coin / Lucgnatig tu pun terkejut bila tahu yang saya cuma tahu fasal syiling peringatan sahaja, syiling lain tak tahu sebab tak minat dan tak kumpul. Kalau ditanya saya apa itu V1, V2 langsung saya tahu apatah lagi kalau ditanya fasal “DOT”, “Error” dan sebagainya. Pernah saya meminjam buku katalog KN Boon daripada blogger Mykoleksi sebab sajer-sajer nak tengok duit lain (item numismatik lain). Bila minum-minum dengan sahabat-sahabat numismatik, selalunya saya akan kurang bercakap, nak bercakap apa pun tak tahu sebab selalunya yang dibincangkan fasal banknote atau syiling edaran. Kalau yang basic numismatik tu pun saya tak berapa tahu, apatah lagi kalau masuk bab numismatik zaman kesultanan, zaman penjajah, syiling error, penggredan PMG NCG, kupon loteri nombor itu ini prefix itu ini dan sebagainya, lagilah saya tak tahu.

 
Diminta berkongsi ilmu? Ada yang kata kedekut ilmu? Bila saya ajukan kembali apa ilmu yang perlu saya kongsikan? – Orang yang bertanya itu pun tak tahu nak tanya apa sebenarnya, main serkap jarang???? Bukan kah saya dah COPY & PASTE keterangan mengenai syiling tersebut????


Pembacaan dan pemahaman saya lalu saya tafsirkan bahawa secara umum HOBI terbahagi kepada DUA JENIS. Pertama, hobi yang hasilnya atau perkhidmatannya diperbuat sendiri oleh empunya badan, contohnya hobi buat kek, buat kraf tangan, hobi menjahit, hobi penjagaan kereta... dan sebagainya. Hobi seperti ini bolehlah dikongsi ilmunya secara nyata, dibuatkan tutorial macam mana kaedahnya daripada A hingga ke Z.
Kedua, hobi di mana empunya badan beli sesuatu barangan lalu disimpan sebagai koleksi seperti hobi ini. Jadi, saya sendiri tidak tahu ilmu apa yang ingin saya kongsikan? Ilmu membeli???? Ada duit beli sahajalah!!!! Ada duit barang tak der dijual??? Apa kena mengena duit anda dengan tiada barang yang dijual, bukan tanggungjawab saya kalau barang tu tidak dijual!!!!! Nak tunjuk macam mana syiling di buat???? Mana saya tahu bagaimana ia dibuat, pergilah tanya kat google!!!!!!! Nak cerita fasal spekulasi... bukan saya yang buat spekulasi, tak tahu apa-apa, tiba-tiba tak kanlah saya nak memandai-mandai menulis tentang spekulasi atau isu panas dan sensasi. Tidak dinafikan, dalam kategori jenis hobi seperti ini ada sedikit sebanyak ilmu yang boleh dikongsikan dan disebarkan, Tetapi sebelum dikongsikan, penulis mesti ada pengetahuan dan pengalaman yang luas. Sebab itu saya cuma mampu kongsikan cara saya menyimpan koleksi syiling atau aksesori yang berkaitan, itu sahajalah yang mampu saya kongsikan. Bagi saya – BELI – SIMPAN – HABIS CERITA. Orang lain yang membeli syiling peringatan dari BNM ker, dari dealer ker, beli secara online ker, dapat harga murah ker, terpaksa beli dgn harga yang tinggi ker, lepastu tu nak menjual semula ke? Nak buat pelaburan ker? Nak diwariskan kepada anak cucu cicit ker? Bukan urusan saya.
MARKET PRICE!!!!! Maaflah saya bukan peniaga atau dealer, saya menjual bila perlu sahaja dan atas sebab tertentu sahaja bukan sentiasa menjalankan urusan jual beli, jadi macam mana saya hendak letak harga!!! Adalah tidak adil saya mengesyorkan harga barangan yang bukan saya hendak jual. Lagipun jual beli terlalu subjektif, harga berubah-ubah, hakikat utamanya bergantung pada persetujuan penjual-pembeli, tiada harga tepat. Dalam blog ini saya tidak pernah letak pun harga pasaran/harga bersesuaian. Harga asal belian dari BNM pun saya tidak pernah bubuh. Namun, selalunya jika ada yang bertanya tentang harga, selalunya saya akan memberikan maklum balas sekadar yang saya tahu, jika saya tidak mengetahui pun saya akan rujuk pada sahabat lain atau menelaah di Mudah atau Ebay sebelum memberikan maklum balas.
Ada ketikanya saya tahu juga tentang urusan jualan beli syiling peringatan; Contohnya “si A” beli syiling peringatan dengan harga DUA JUTA RINGGIT, perlu ker saya war-warkan dalam ini tentang syiling peringatan yang telah terjual pada harga dua juta tu. Bukankah tindakan saya akan kembali menyusahkan saya jika pelbagai pertanyaan akan menyusul kemudian tentang apa yang saya tulis. Orang yang membeli tu tak menyusahkan saya tetapi mengapa pula saya yang mengada-ngada nak menyusahkan diri sendiri. Tanya secara jujur pada diri sendiri, jika kita yang jadi “si A” tu, adakah kita suka urusan belian-jualan kita tu menjadi bualan orang lain??????
Sebab itu saya tidak ulas apa-apa dalam blog ini. Cerita sensasi dan spekulasi lebih baik disembangkan atas meja kedai mamak, ada teh aisnya, ada sekotak rokok, sebab sembang-sembang kedai kopi nie, habis di situ sahaja, kalau diingatkan pun cuma 2-3 hari sahaja, lepastu cerita akan senyap. Berbanding jika menulis, sudah tentu akan diarkibkan, akan dicari, akan bincangkan kemudian. Jika ia berlaku, yang penting sumbernya bukan dari blog ini.



 
Diminta mengulas DESIGN / REKA CIPTA syiling. Memang ada niat kononnya/contohnya jika syiling gambar kereta api dari negara kita - ingin saya bandingkan dengan syiling kereta api dari luar negara. Bila difikirkan balik, apa faedahnya jika saya berbuat demikian selain seperti ingin memburuk-burukkan maruah negara? BNM pula nak ker dengar pendapat golongan kolektor, mahu ker mereka berbincang tentang design, tentang apa isu yang sepatutnya dikeluarkan dan sebagainya!!!??? Nak beli syiling peringatan pun sekarang seperti “pengemis beratur mendapatkan sekeping roti”??? Pedulikanlah semua itu, yang saya tahu dan akan lakukan, keluar syiling peringatan – SAYA TETAP BELI tak kira macam mana BURUK atau CANTIK pun kualiti design, macam mana letihnya berjam-jam beratur (itu pun belum tentu dapat beli jika dah SOLD OUT) – semuanya akan terus dilalui sebab dah minat.

MAAF, saya juga manusia, ada perasaan, ada pendirian, berhak untuk meluahkan benda yang terbuku di hati. Mungkin tulisan panjang lebar seperti ini hanya akan muncul 5 tahun akan datang. Saya buat apa yang saya rasa perlu. Saya tidak pernah nak ambil tahu pun urusan orang lain dan saya pun tak suka orang lain ambil tahu urusan saya.

Kesempatan ini saya mengucapkan TERIMA KASIH tidak terhingga kepada semua yang melawat blog yang tidak seberapa ini. TERIMA KASIH kepada sahabat yang berkongsi foto koleksi mereka untuk dimuatkan dalam blog ini. Blog ini akan terus hambar dan lesu dengan cara yang saya fikirkan sesuai.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...