Monday, January 5, 2015

Pengalaman Umrah, Keindahan Kota Mekah, Pengubahsuaian Masjidil Haram, dan Makan-makan di Mekah

Syukur Alhamdulillah, dengan limpah rahmat kurniaan rezeki dan kesihatan daripada-Nya, akhirnya pada tarikh keramat 14 Disember 2014 hingga 24 Disember 2014, saya dan ahli keluarga yang lain diberikan peluang untuk menjejakkan kaki ke Tanah Haram Mekah untuk menunaikan ibadah umrah dan Tanah Haram Madinah untuk melakukan ziarah. Syukur kerana kami sekeluarga diberikan kesihatan yang baik dan selamat seadanya sepanjang berada di sana.
 
Saya pun tak tahu nak tulis apa lebih-lebih lagi nak tulis panjang-panjang macam penulis blog lain. Tujuan entri ini cumalah sekadar saya nak berkongsi gambar suasana Masjidil Haram.  Tujuannya agar senang saya review untuk diri sendiri di kemudian hari serta kepada pembaca lain. Maklumlah sekarang nie Masjidil Haram mengalami pengubahsuaian besar-besaran, mungkin jika ada kesempatan dan keizinan untuk jejakkan kaki lagi, gambaran Masjid ini pastinya akan berubah.
 
Ceritanya, selepas kami pulang, apabila kami tunjukkan gambar-gambar pada saudara-mara dan sahabat handai, mereka yang pernah ke sana sebelum ini terus berkata "masa kami pergi dulu, tak ada pengubahsuaian besar-besaran macam nie". Pada kami pula yang baru pertama kali jejakkan kaki, sudah tentu kami tidak tahu sangat apa-apa perbezaannya, apa yang kami lihat, itulah yang kami ceritakan. Tetapi bila dah balik ke sini dan tengok pula gambar di Google Image atau blog orang lain, memang nampak perbezaannya.

Kalau ikut kalender Islam Hijrah, kiranya mereka yang melalukan umrah pada bulan November Disember 2014 adalah batch pertama umrah untuk tahun ini ikut kalendar Hijrah. Kami juga dimaklumkan oleh pihak agensi bahawasanya selepas habis sahaja musim haji, Masjidil Haram sedang diubahsuai secara besar-besaran dan kerajaan Arab Saudi juga mengehadkan bilangan jemaah umrah untuk mengelakkan kesesakan. Kami juga cuma menerima air zam-zam sebanyak 5 liter sahaja setiap orang sedangkan jemaah tahun tahun sebelumnya menerima 10 liter seorang.
 
* Klik pada gambar untuk saiz gambar yang lebih besar.

 
 
 
Inilah pesawat yang membawa kami sekeluarga. Masa nak terbang siap tunjuk di skrin kamera yang menambil gambar pemandangan. Syoknya sebab kami duduk bahagian agak belakang, dan di belakang pesawat ini disediakan surau yang boleh muat lebih kurang tujuh lapan orang, jadi penerbangan selama sembilan jam tak lah rasa letih dan bosan sebab bila rasa bosan sahaja, terus gi surau tu untuk duduk melunjur kaki, nak bersila ker.
 
Kaabah
 
 
 
Pemandangan dari lantai Masjidil Haram untuk dua gambar diatas, masa nie tak sempat nak ambil gambar banyak kerana terlalu ramai orang dan kami baharu sahaja menjejakkan kaki, jadi keterujaan untuk melakukan umrah melebihi keinginan untuk mengambil gambar. Gambar bawah pula nampak tak macam pelantar yang mengelilingi Kaabah untuk orang tawaf tiga tingkat tu, pelantar nie cuma dibina cuma sementara sahaja, selepas pengubahsuaian Masjidil Haram siap, pelantar ini akan ditanggalkan, Gambar di bawah merupakan pemandangan Kaabah dari tingkat 2 pelantar tersebut. Pelantar ini dinamakan MATAF atau lantai tawaf.



 
 
Gambar dibawah  ini pula gambaran Kaabah apabila diambil daripada tingkat tiga pelantar sementara ini. Masa ini waktu malam, sebab kalau siang, tak larat nak berpanas di tingkat tiga tu. Lagipun untuk ke tingkat tiga pelantar ini perlu jalan jauh - ke sana ke mari barulah jumpa, sebab itu tidak berapa ramai orang di tingkat tiga pelantar ini.
 

 
 
Itu bila mengadap Kaabah, apabila mengadap ke belakang, memang nampak dengan jelas pengubahsuaian besar-besaran masjid. Apabila masuk ke masjid, untuk ke tempat tawaf memang agak jauh sedikit.
 


 


 
Pemandangan dari luar Masjidil Haram, lihatlah betapa puluhan kren mengelilinginya. Mungkin ada rezeki lain dan keizinan-NYA, akan kembali lagi ke tempat paling best didunia ini.
 



 
Apabila waktu solat, kalau bukan berada di kawasan tawaf ini, memang tak nampak Kaabah, sebab mereka tutup disebabkan kerja pengubahsuaian ini, kiranya menghadap dinding sahajalah. Saya tidak pernah pergi sebelum ini, jadi saya tidak tahulah betul atau tidak, ada sekali masa solat tu, ada seorang jemaah beritahu .. dulu kalau solat sini memang nampak Kaabah, sekarang nampak dinding sahaja. Tapi memang perlu ditutup pun, kalau tidak habis debu-debu pembinaan tu masuk ke masjid. Gambar yang ada arrow warna merah tu merupakan gambaran dinding yang saya ceritakan tadi, disebalik dinding tu ada Kaabah. Debu pula memang banyak, tapak kaki kalau tak hitam, memang tak sah. Balik ke hotel perkara pertama dibuat ialah basuh tapak kaki dulu.

 



Makan-makan di Zam Tower, Mekah
 
Masa kami berada di sana, rasanya lagi ramai orang Malaysia daripada orang Arab, bila sembahyang pernah sebelah menyebelah dengan orang Kedah la.. orang Sabah la ... orang dari negeri itu negeri ini, sampaikan ada orang Arab bertanya pada isteri saya - Malaysia sekarang nie ada cuti apa-apa ker sebab ramai sangat orang Malaysia?????? Lalu isteri saya membalas - School Holiday. Sampaikan masa hari final bola AFF, siap nampak orang pakai Jersi Malaysia di Zam Tower. Antara yang best kat Zam Tower nie makan-makan lah, masa makan pun dah tak rasa macam kat Arab, sebabnya keliling meja kita semua cakap Melayu sebab dah ramai sangat orang Malaysia makan kat sini hehehe. Kami kalau siang makan kat hotel, malamnya di Zam Tower, kalau malamnya kat hotel, siangnya makan di Zam Tower, nak lah jugak merasa sendiri keenakannya. Maaflah, bukan saya nak menunjuk-nunjuk, cuma berkongsi menu yang sudah semestinya lain daripada negara kita, harga tak mahal mana, tapi kuantiti yang diberi boleh dikongsi 2-3 orang, sangat berbaloi menikmatinya,  nasi arab kat KL tak sama rasanya dengan nasi arab kat Tanah Arab.

 




 







Dah lupa apa nama minuman ini, tapi inilah paling sedap terasa buah blendednya.. siap ada buah potong dalam tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...