Rabu, 13 Disember 2017

Duit Syiling Peringatan Bersempena Dengan Ulang Tahun Ke-60 Arkib Negara Malaysia (2017)







[Kiri-Kanan] Puan Yatimah binti Rimun, Timbalan Ketua Pengarah Sektor Penyelidikan dan Pengembangan; Encik Thomas Tan Koon Peng, Pengarah, Jabatan Pengurusan dan Operasi Matawang, JPW; Datuk Azemi Abdul Aziz, Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia and Encik Ihsan bin Hj. Hassan, Timbalan Ketua Pengarah Sektor Perancangan dan Pengurusan.
 Sumber: Laman Web Bank Negara Malaysia

 Sumber: Laman FB Rasmi Arkib Negara Malaysia


KUALA LUMPUR 04 DISEMBER 2017. Kakitangan Arkib Negara Malaysia, Adiba Rasyudah menunjukkan Wang Syiling yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia sempena Sambutan Ulang Tahun Arkib Negara Malaysia Ke-60 di Arkib Negara Malaysia. Foto oleh KHAIRUL AZRY BIDIN.

 Sumber: BBXpress Images

KAKITANGAN ANM, Adiba Rasyidah menunjukkan wang syiling emas sempena Sambutan Ulang Tahun Arkib Negara Malaysia Ke-60 .

Sumber: My Metro




Desas-desus mengenai syiling ini telah lama kedengaran, sejak awal tahun lagi. Apabila syiling peringatan Industri Sawit dan Sukan SEA muncul, desas-desus penerbitan syiling ini tenggelam kerana banyak pengumpul syiling menjangkakan bahawa isu keluaran seterusnya adalah berkaitan dengan Pertabalan YDPA.

Melihatkan notis daripada BNM bertarikh 11/112016 tentang pertandingan mereka cipta syiling peringatan. Dinyatakan bahawa untuk 2017, BNM akan menerbitkan tiga keluaran (rujuk SS diatas yang bergaris merah). Bermakna keluaran ini merupakan keluaran syiling peringatan terakhir untuk tahun 2017. Namun, ramai termasuklah saya masih mengharapkan agar akan ada keluaran syiling Pertabalan YDPA.

************************************

Dalam siaran akhbar daripada BNM pada 04/12/207 berkenaan pengeluaran syiling ini, dinyatakan bahawa cara jualan hanya akan diumumkan pada siaran yang lain. Secara tidak langsung menunjukkan bahawa untuk tiga keluaran syiling bagi tahun 2017, terdapat tiga kaedah cara belian yang dilaksanakan oleh BNM. Satu bentuk sejarah yang harus diabadikan untuk generasi pengumpul akan datang.

"... Bagi memberikan peluang yang sama rata kepada orang ramai membeli duit syiling edisi terhad ini, pembelian akan dihadkan (satu set dua dalam satu, satu duit syiling perak berwarna dan tiga duit syiling emas nordic bagi setiap pembeli). Untuk memudahkan pembelian duit syiling peringatan ini, orang ramai boleh membuat tempahan melalui kemudahan tempahan dalam talian yang baharu. Maklumat lanjut tentang kemudahan tempahan dalam talian, tempahan dan tempoh pengambilan akan diumumkan kepada orang ramai melalui siaran akhbar sebelum tarikh jualan... "


************************************

Berkesempatan pada 17 Disember 2017 ke Sasana Kijang untuk melihat sendiri syiling yang dipamerkan. Syiling dipamerkan di Galeri Jualan.



************************************
 






************************************
 







Bank Negara Malaysia mengeluarkan duit syiling peringatan bersempena dengan sambutan ulang tahun ke-60 Arkib Negara Malaysia.. Duit syiling peringatan ini dilancarkan oleh Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia, Datuk Azemi Abdul Aziz pada 04 Disember 2017 bertempat Arkib Negara Malaysia. Beliau menyatakan bahawa “Keluaran yang julung kali diadakan ini adalah cukup istimewa kerana selepas enam dekad, peranan ANM terus berkembang sejajar dengan keperluan semasa, aspirasi negara dan perkembangan teknologi dunia,”. Ditubuhkan pada tanggal 1 Disember 1957 dengan nama asal “Public Records Office” oleh Tuan Haji Mubin Shepprard dilantik sebagai Keeper of Public Records. Organisasi ini ditukar namanya kepada Jabatan Arkib Negara Malaysia pada tahun 1963.
 
Duit syiling perak pruf berwarna ini diperbuat daripada logam perak (Fine Silver) dengan ketulenan 999 dan berat setiap keping ialah 31.10 gram. Nilai muka duit syiling ini ialah RM10. Sebanyak 500 keping ditempa untuk set single. Syiling ini mula dipamerkan kepada orang mulai 12 Disember 2017 di kesemua lokasi jualan. Tempahan untuk membeli syiling ini mula dibuka pada 29 Disember 2017 hingga pukul 1 tengah hari 19 Januari 2018. Keputusan tempahan akan diumumkan pada 25 Januari 2018 dan boleh diambil mulai tarikh berkenaan sehingga 28 Februari 2018.
 
Reka bentuk sebelah hadapan duit syiling ini memaparkan Perkataan “60th ANNIVERSARY OF NATIONAL ARCHIVES OF MALAYSIA” tertera di sekeliling duit syiling mengikut pusingan arah jam. Logo berwarna jingga keemasan yang dipaparkan pada bahagian tengah duit syiling melambangkan sambutan ulang tahun Arkib Negara Malaysia yang ke-60.
 
Reka bentuk sebelah belakang pula memaparkan logo Arkib Negara Malaysia yang terdiri daripada kepingan kertas yang disusun melambangkan dokumen-dokumen dan rekod kebangsaan pada bahagian tengah duit syiling. Bentuk bintang pada bahagian tengah logo pula berdasarkan bintang pada bendera Malaysia, yang menjadi simbol perpaduan rakyat Malaysia. Perkataan Arkib Negara Malaysia dalam tulisan rumi dan jawi di sekeliling logo menunjukkan tanggungjawab Arkib Negara Malaysia dalam menjaga dokumen-dokumen dan rekod negara. Enam puluh dentil pada sekeliling duit syiling menandakan 60 tahun penubuhan Arkib Negara Malaysia. Nama "BANK NEGARA MALAYSIA" sebagai pihak berkuasa yang mengeluarkan duit syiling peringatan dipaparkan pada bahagian atas duit syiling, manakala nilai muka duit syiling pula dipaparkan pada bahagian bawah duit syiling.

************************************
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...